Ik kijk graag vooruit, en richt me op wat nieuw is. Vandaar dat ik vijf jaar geleden samen met Ronald besloot: de Cloud technologie, dat is waar wij ons op gaan focussen. In deze blog vertel ik jullie graag meer over wat mij tot de oprichting van PurpleCloud heeft gedreven, en wat mij nu nog steeds drijft.
Ogen op de toekomst
Voordat ik met PurpleCloud begon, had ik net als Ronald al jaren ervaring in IT en detachering. Wij voorzagen vroegtijdig waar de markt naartoe bewoog, en welke behoeftes er gingen ontstaan. Vijf jaar geleden waren Clouddiensten nog niet zo volwassen en geaccepteerd als nu. Maar alles wees erop dat het de IT van de nabije toekomst ging worden. Daar moest ik iets mee doen. Ik kijk graag drie jaar vooruit en ben altijd met nieuwe technologieën bezig. Mijn gedachte was toen: ‘ik ga me volledig focussen op Cloud-oplossingen.’ Dat is namelijk waar ik in geloof. Dat hele concept van de Cloud, daar klopte alles aan. Eigenlijk vond ik het toen al niet meer van deze tijd hoe we afzonderlijk van elkaar allerlei mailsystemen en dergelijke in de lucht hielden, en hoe we onze data nog allemaal op een eigen harde schijf hadden staan. Het werkt veel praktischer om dat centraal te regelen in grote datacenters. Dat zie je ook bij andere technologieën. We hebben ook niet allemaal een eigen elektriciteitscentrale naast ons huis. En we zuiveren ook niet allemaal ons eigen drinkwater. Het is immers veel efficiënter om dat te centraliseren en ieder huis elektriciteit en drinkwater te laten afnemen. Zo geldt dat ook voor IT en data-opslag. Dat is nu een soort commodity geworden.
PurpleCloud als early bird
Microsoft hield ik altijd al scherp in de gaten. Wat zij deden, en waarin zij investeerden. Je zag 20 jaar terug al dat hun focus helemaal verschoof naar de Cloud. De afgelopen 6 jaar zie je dat alle producten die je on-premises kunt gebruiken een einddatum krijgen. Uit hun plannen haalde ik veel ideeën en inspiratie, maar ik nam niet zomaar alles klakkeloos over. Microsoft blijft naast een vooruitstrevend technologisch onderneming ook een heel goed commercieel bedrijf. Maar met de ervaring die ik al had opgedaan, kon ik daar ook onderscheid in maken.
We waren er vroeg bij met PurpleCloud. In het begin was 90 procent van de IT nog helemaal geen Cloud. En als je over Cloud-technologieën begon, kwam men met 101 bezwaren. Vaak gingen die over de veiligheid, en de hoge kosten die daarmee gepaard gaan. Maar eigenlijk was het vooral de verandering die de markt onzeker maakte. Dat was voor ons, toen nog enkel techneuten, best lastig. Omdat wij er van het begin af aan bij betrokken waren en alle kinderziektes hebben meegemaakt, hebben wij inmiddels genoeg ervaring en uitgebreide kennis van de technologie. We weten uitstekend om te gaan met de veranderingen en de bijkomende aspecten. Als bedrijven nu twee jaar plus ervaring zoeken, dan hebben wij dat.
Vertrouwen is belangrijk
Voor mij is het belangrijk om bij de klant ook het vertrouwen te winnen dat wij de kennis in huis hebben. Dat wij een kennispartij zijn met advies waarop zij kunnen bouwen. Het is leuk om te zien hoe het vertrouwen van de klant terugkomt in de manier waarop ze ons benaderen. Zo was er een tijd geleden een klant, een zorginstelling, die ons vroeg om een onafhankelijk rapport op te stellen van de problemen binnen een bepaald systeem en van de mogelijke oplossingen. In theorie zijn wij natuurlijk niet helemaal onafhankelijk, maar zo werken we wel. De klant vertrouwt erop dat wij een eerlijk rapport schrijven en geen onnodige digitale oplossingen verkopen. Ik vind het belangrijk dat de klant weet dat als hij met een vraag of probleem bij ons aanklopt, wij met de beste, veiligste en/of de meest budgetvriendelijke oplossing komen. Een oplossing die volledig past bij zijn wensen. Daar doen wij ook ons uiterste best voor. Onze kracht zit in het luisteren naar én verdiepen in de klant.